Als je internetverbinding niet werkt is dat natuurlijk vervelend. Op deze pagina helpen we je om je probleem op te lossen.

Stap 1: Modem controleren
Kijk aan de voorkant van het modem of er lampjes branden. Branden er helemaal geen lampjes op het modem? Controleer dan:

  • Of het modem correct is aangesloten op de stroomvoorziening
  • Of er stroom staat op het stopcontact waarop het modem is aangesloten
  • Of de aan-/uit-schakelaar is ingedrukt
  • Of de schuifknop aan de achterkant van het modem omhooggeschoven is.

Stap 2: Modem controleren
Op onze storingspagina kun je zien of je probleem wordt veroorzaakt door een storing.

Stap 3: Controleer alle lampjes op het modem
Controleer of het power-lampje, het DSL- en het internetlampje branden. Als deze lampjes branden heeft het modem verbinding met het internet.
Het maakt daarbij niet uit of het 2e lampje groen of oranje is. Het 3e lampje met de wereldbol moet groen worden (knipperend) en niet rood blijven.
Als je een glasvezel verbinding hebt, brandt in plaats van het het 2e lampje het 4e lampje.

Stap 4: Controleren van bekabeling
Als één of meerdere van deze lampjes niet branden, kijk dan of de bekabeling juist is aangesloten. Controleer de volgende zaken:

  • De stroomkabel loopt van de stekker in het stopcontact naar de poort 'Power' in het modem. Als de kabel goed is aangesloten en het power lampje niet brandt, probeer dan of het wel werkt in een ander stopcontact. Ook kun je kijken of het lampje wel brandt als je een andere adapter met dezelfde voltage van bijvoorbeeld een ouder modem werkt. Als het aan de adapter ligt, kun je ons vragen om een nieuwe adapter toe te sturen
  • Heb je een DSL-verbinding? De DSL-kabel loopt van het aansluitpunt van KPN/ISRA-punt (het ISRA punt is het punt waar de telefoonlijn naar binnen komt in de woning. Dit kan door de vloer of door de muur zijn) naar de grijze poort 'DSL' in het modem. Vervang deze kabel, zodat je zeker weet dat de DSL-kabel niet stuk is. Het is belangrijk dat de lengte van deze kabel niet meer dan 1,5 meter bedraagt. Gebruik één van de twee ronde kabels die we bij het modem leveren. Neem nooit platte kabels
  • Heb je Glasvezel? De WAN kabel loopt van het door ons geleverde glasvezelkastje (NTU) naar de blauwe poort op jouw modem. Als alleen het powerlampje op het modem brandt, check dan of de powerlamp op de NTU ook brandt. Vervang eventueel de kabel tussen de NTU en het modem.
  • Let op: Als de apparatuur met wifi verbonden is, is het ook belangrijk dat het wifi-lampje op het modem brandt. Als dat uitstaat, kun je de wifi inschakelen door kort op het wifi-knopje op het modem te drukken. Mocht je geen verbinding krijgen via wifi, probeer dan je computer of laptop op één van de gele 'LAN' poorten op het modem aan te sluiten. Als dat wel werkt, controleer dan je wifi-verbinding.

Het kan dat je extra routers, acces-points of andere apparatuur hebt aangesloten. Haal ook deze apparatuur er tussenuit, om zeker te weten dat de basisapparatuur van Online.nl goed werkt.

Stap 5: Soft-reset uitvoeren
In veel gevallen helpt het om het modem een zogeheten 'Reboot' te geven.

Haal de stekker van het modem uit het stopcontact. Wacht een paar minuten (zodat alle spanning uit het modem is verdwenen) en steek de stekker van het modem weer in het stopcontact. Je instellingen worden hiermee niet gewijzigd.

Stap 6: Hebben de voorgaande stappen uw probleem niet opgelost?
Als het powerlampje wel brandt maar de andere lampjes niet, dan kun je nog een ‘factory reset’ uitvoeren. Houdt het RESET-knopje op het modem 15 seconden ingedrukt met een paperclip of naald, tot de lampjes op het modem uit gaan en weer aan gaan. Het RESET-knopje bevindt zich bij de Huawei aan de zijkant en bij de Zyxel aan de achterkant.

Let op: na een reset zijn alle wifi-instellingen weer teruggezet naar de standaard fabrieksinstellingen. De netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (WPA2-Key) zijn weer gelijk aan wat er op de achterkant van het modem staat.

Mocht het probleem na deze stappen niet zijn opgelost, neem dan contact op met onze klantenservice. De contactgegevens vind je hier.