Als je last van traag of niet stabiel internet hebt, is het belangrijk om eerst te kijken of het probleem in de internetverbinding zelf zit of in de (wifi-)verbinding naar het modem. Bij draadloos internet moet je er rekening mee houden dat het signaal geblokkeerd kan worden door beton (muren en plafonds), aquaria, meubels, technische apparaten met een magnetisch veld enzovoort. Doe de controle zo dicht mogelijk bij het modem om er zeker van te zijn dat het signaal niet wordt beïnvloed door externe factoren.

Sluit je laptop of pc direct met een ethernetkabel aan op je modem. Check daarna of je internetsnelheid op dit apparaat goed is. Eventueel kun je een snelheidstest doen via https://speedtest.net. De snelheid die je nu meet, kun je vergelijken met de snelheidsverwachting die je tijdens het bestelproces van ons hebt gekregen.

  • Als de internet snelheid goed is wanneer het modem via de LAN kabel is aangesloten op het apparaat, controleer dan de kwaliteit van de wifi. Je vindt hier meer informatie over bij de vragen over wifi.
  • Als het snelheidsprobleem zich bij een met kabel aangesloten apparaat voordoet, vervang dan deze kabel met een ronde DSL kabel uit ons modempakket.
  • Het is belangrijk dat je een up-to-date antivirus programma hebt en regelmatig een scan uitvoert.
  • Als de snelheid nu nog niet stabiel is, controleer dan de kabel die tussen je KPN- aansluitpunt (ISRA punt, het ISRA punt is het punt waar de telefoonlijn naar binnen komt in de woning. Dit kan door de vloer of door de muur zijn) en de DSL-poort van je modem zit. Deze kabel mag maximaal 1,5 meter lang zijn. Vervang deze kabel eventueel door een andere kortere kabel en check je snelheid opnieuw. Bij het installatiepakket van Online.nl heb je de juiste ronde kabel ontvangen.